De wereld vernieuwt en kunst ook. Het begrip ‘kunst’ is inmiddels zoveel breder dan schilderijen, foto’s en gehouwen beelden. Door de ontwikkelingen in zowel de techniek als de maatschappij, zijn in de loop der tijd nieuwe expressie- en verspreidingsvormen ontstaan. In vergelijking met de ‘klassieke’ kunstvormen zijn film en audiovisuele kunsten nog heel jong. Het is er pas honderd jaar en nog steeds vernieuwt de stroming zich razend snel.
In 1894 en 1895 waren de eerste filmvoorstellingen in Berlijn en Parijs te zien. In het begin waren dit vooral korte filmpjes van bewegingen. Het werd gezien als hetzelfde soort amusement als kermissen. Pas na een tijdje kwamen er betere camera’s en projectoren en werden de eerste bioscopen gebouwd. Eerst werden films in theaters vertoond, daarna in eigen gebouwen. Rond 1910 draaiden de eerste lange films. Langzaam maar zeker werd de filmindustrie een hit, zeker toen in Amerika acteurs gezien begonnen te worden als sterren. In 1920 werden in Amerika al 800 films gemaakt en productie- en distributiebedrijven schoten de jaren erna als paddenstoelen uit de grond.
En dan komt de televisie op de markt, halverwege de twintigste eeuw. Een nieuw massamedium dat film en programma’s naar de mensen thuis brengt. Iets waar je met het gezin eens voor gaat zitten. De televisie toont dat audiovisuele taal zowel informatie brengt als amusement en daarnaast ook nog eens leerzaam is.
Tien jaar na de televisie kwamen draagbare en betaalbare videocamera’s op de markt. Kunstenaars waren er blij mee. Nam June Paik en Wolff Vostel zijn slechts enkele namen die begonnen te experimenteren met de interactie tussen beeld en geluid. Met de videoband kon iedereen films en televisie gaan maken en op zijn eigen beeldbuis bekijken. Maar het was ook het begin van de piraterij. Iedereen kon films kopiëren en doorgeven.
De laatste jaren hebben we vooral de opkomst kunnen meemaken van digitale media. De pc, dvd, het internet, meer interactiviteit, mobiele media etc. En nog steeds evolueert de audiovisuele cultuur. De consument is baas en bepaalt sterk wanneer hij iets wil zien en op welk platform. Audiovisuele kunsten zijn belangrijker dan ooit. Het wordt steeds meer hybride. Veel klassieke media zoals kranten hebben nu ook een internetsite en een app, waar niet alleen tekst staat, maar ook filmpjes, geluidsfragmenten, interactieve kaarten en zelfs games. De audiovisuele kunst gaat gouden, maar spannende tijden tegemoet.